Nyår i Saigon

Kom fram till Saigon halv fem på nårsaftons eftermiddag. Letade mig in i en gränd och hittade ett boende hemma hos en familj. Kastade bara in ryggsäcken och betalade därefter en kille med motorcykel för att köra mig till Jade emperor pagoden som är en av stadens highlights. Man kan säga att det var fart och fläkt i eftermiddagstrafiken. Efter det hoppade jag i en klänning och gick ut på stan. Jag håller mig alltid ifrån turiststråken och på min promenad passerade jag först någon slags konfirmationsliknade ceremoni i ett tält på trottoaren. En grupp människor i olika åldrar knäböjde med karatekläder och armbindlar på ett täcke framför en sorts präst med blinkande hatt. Blev inbjuden att sätta mig vid ett bord och de bjöd även på kakor. På broarna och längs Saigonfloden var det fullt med folk trots att det var tre timmar till fyrverkerierna skulle dra igång. Onödigt att hänga där tyckte jag och gick vidare.
Följde med strömmen som blev allt tätare av människor tills jag kom fram till en plats där det var någon form av konsert, fast omöjligt att ta sig in. Träffar en tjej i partiklänning som tar mig in via sina uniformsklädda kamrater. Det visar sig vara jordens housekonsert där DJ:sen står på en scen som är uppbygg på en fontän med tillhörande ljussshow och akrobater. De spelade bara sånt som Swedish house mafia spelar och jag måste erkänna att jag trodde det var de. Men ingen runt omkring visste någonting när jag frågade. Filmade lite men efter att skickat filmen till Sverige för expertutlåtade så fick jag veta att det inte var som jag trodde. Hur som helst var det grymt bra och jag fick dessutom smak för en vietnamesik poppojke vars skiva jag ska köpa. Gick tillbaka till floden, eller jag försökte i alla fall. Det fanns inte en chans att ta sig dit. Folk stod med sina, cyklar, bilar och motorcyklar som packade sillar och fyllde alla gator flera kvarter därifrån. Då insåg jag varför folk hade tagit sig dit tidigt. Såg iallafall delar av fyverkeriera där jag stod och sedan begav jag mig hemåt. Det var inressant att se hur detta trafikkaos fortlöpte. Trafiken här är verkligen ingen lek. Men jag har lärt mig tricken. I början såg jag alltid till att gå bredvid en familj som skulle över gatan. Sen blev jag modigare och insåg att det bara är att gå rätt ut i gatan, för de verkar ha koll. Jag har hittills inte sett någon bli påkörd. Det finns även trafikljus, men de verkar mest vara för syns skull. Köpte en gudomlig banan och avocadomilkshake och det blev vad jag skålade i detta nyår innan jag gick och lade mig med klubbarna dunkande utanför fönstret.
Har kanske dålig koll men till mitt försvar var DJ-killarna västerlänningar i samma ålder och storlek som Swedish house mafia. I alla fall på håll.
Året började med en morgonjogg längs Saigonfloden. På vägen tillbaka sprang jag vilse. Vägarna är liksom inte raka och helt plötsligt hade jag ingen aning om var jag skulle. Skulle med ett flyg och ingen kunde engelska. Dessutom visste jag inte vad gatan hette som jag bodde på. Räddades till slut av ett par västerlänningarna som visste åt vilket håll de flesta hotellen låg. Visste att det skulle bli lite stressigt efter träningen så jag hade förberett mig genom att köpa frukost dagen innan. Men när ägget innehåller en halvt utvecklad fågel har även jag gränser. Säkert en jättebra proteinkälla men mina kulinariska utsvävningar slutar lite innan dessa läckerheter tar vid. Flög med ett litet flygplan ut till en ögrupp i Sydkinesiska havet. Detta är ett ställe dit många inte tar sig och tydligen ska det finnas stränder som förra året listades som några av världens finaste enligt Lonely planet. Blir spännande.

När man väl lyckats ta sig ned till Saigonfloden finns det en oändlig sträcka som lämpar sig mycket bra för löpning.