Uppladdningen

Igår kom jag tillbaka från skogen och imorgon är det Stockholm Marathon. Gissar på att det inte är så många fler än jag på startlinjen som har spenderat större delen av veckan i vindskydd. I måndags gav jag och fyra lärare oss ut med en klass sextonåringar på en sexmilsvandring längs Sörmlandsleden.

Uppladdningen dag 1:
Löpte 15 km morgondistans med skapligt tempo innan frukost. Vid lunch började vår vandring i Orrhammar utanför Flen. Dagens etapp var 10 km och samtalsämnet var bland annat vilka av sina övriga kollegor man skulle vilja ha med sig om man ska gå på swingersklubb. Vi gick förbi Harpsund, genom hagar och förbi sjöar. Stannade vid ett elstängsel och gick inte vidare förrän någon hade tagit på det. Jag vågade inte. När vi kom fram körde Hanna och Peter styrketräning i form av att bära stockar, kasta stora stenar, yxhugg och sågning av stock. Jag valde istället att förbereda lyxmaten i form av kycklinggryta med cocosmjölk och ris. Stekte sedan pannkakor av smet jag haft med mig. Eleverna hade varit sämre på att äta, vilket märktes på deras humör. De njöt inte direkt. Vissa hade aldrig varit ute i skogen och vi fick tvinga i dem mat för att lösa problemet. Upptäcker att jag inte har med någon tandborste.

Uppladdningen dag 2:
Det är livskvalitet att få vakna utomhus med utsikt över en sjö. Solen sken och efter morgongröten började vi vår soliga dagsetapp på 15 km. När vi kommer fram blev det dags för träning. Sex tusingar och jag fick med mig en lärare och två elever. Ena killen var riktigt duktig men den andra sprang bort sig i första men hävdade såklart att han hade vunnit fast han bara pallade en. Han påpekade också att i hans fotbollslaglag sprang de sex tusingar innan match, spelade match, och körde sedan sex tusingar efteråt. Dessutom snabbare än fyraminuterstempo. Yeah right. Sedan tappar en kille en tjejs dopsked i sjön när han diskar. Varför man nu har med sina dopbestick ut i skogen. Jag har alltid trott att jag har en röd sovsäck. Denna kväll visar det sig att jag tydligen haft den ut och in i sex år och att den i själva verket är blå.

Uppladdningen dag 3:
Dagens etapp var den längsta och det innebar 20 km. Fantastiskt fin del av sträckan där Sverige visar sig från sin bästa sida. Tycker ändå att kor är lite läskiga. Speciellt när det visar sig att det man tror är ett juver visar sig är en enorm pung på en tjur. Innan vi kommer fram till dagens läger passerar vi en sträcka där det inte kan vara kul att vara etappansvarig. Ett gäng bävrar hade nämligen fällt en hel skog av träd tvärs över stigen. Ger mig ut på ett lugnt distanspass på stig och grusväg på 14 km och när jag kommer tillbaka har en kille ramlat i sjön med kläder, jacka, iPhone och hela kittet. Kvällen slutar med att vi får se något så ovanligt som en bäver simmandes över sjön i solnedgången.

Uppladdningen dag 4:
Sista dagsetappen är på 15 km och vi har hotat eleverna med att vi kommer förhöra oss om vad de sett längs sträckan då det fanns många ingångar till fusk på landsväg istället för leden. Snabbt ville man dessutom fram för i Hållsta hägrde pizzerian. Innan dess kommer vi ikapp en kille som hamnat på efterkälken på grund av fotsmärtor. Hittar en man som är snäll och skjutsar honom till slutmålet. Känns alltid konstigt att komma in efter några dygn utomhus men pizzan var god och sekunderna efter vi kommit innanför dörren kommer regnet vi sluppit under hela vandringen. Hinner hjälpa några elever med matematiken i skolan en timme när vi är tillbaka. Sedan blir jag hämtad av tjalvekompisar för gemensam resa till blodomloppet i Linköping. Ingen rast och ingen ro. Vid halv sju står jag på startlinjen osandes av lägerrök och säkert en del svett. Lite mosig i skallen men skapligt fräsch i kroppen. Det går riktigt bra trots att vandring över stock och sten sedan måndagen känns lite i benen. Lyckas tangera mitt pers och komma under 40 min vilket känns bra inför lördag. Äter god matsäck med kompisarna innan jag sent på kvällen efter att ha rättat lite prov i bilen och i soffan lägger mig i min egen säng. Kan väl även erkänna att det var rätt gott att få borsta tänderna efter fyra dygn.

Uppladdningen dag 5:
Hinner med att hålla några muntliga nationella prov innan jag tar tåget till Stockholm för att gå på presskonferensen inför Stockholm Marathon. Något sådant hade jag aldrig varit på och det var jättekul att bli inbjuden. Vi åt lunch och svarade på lite frågor. Sedan fick vi skjuts till hotellet vid Globen där det fanns ett rum för elitlöpare med godis, frukt, kakor och information. Där fick man även flaskor som man kunde fylla på och så blir de utplacerade på olika ställen längs banan. Jag tycker det brukar finnas massa att dricka ändå, men man vill ju prova när man får chansen. Nu har jag köpt lite plockgodis och sitter på mitt hotellrum. Enligt min bloggkollega Fredrik Uhrbom och tillika en av favoriterna i morgondagens SM kan man lika gärna fylla på depåerna med ett och ett halvt kilo plockgodis. Nöjer mig dock med tre hekto och ska strax gå ned och äta middag med två av de andra favoriterna, David Nilsson och Erik Johansson, samt en hel massa kenyaner och etiopier.

Att få ladda på hotell känns sjukt lyxigt och jag antar att nattens sömn blir av bättre kvalitet än de i vindskydd även om jag älskar att vara i skogen. Nu ser jag fram emot morgondagen och hoppas att den utlovade kulingen ska blåsa med sin frånvaro. Det kommer hur som helst bli roligt. Poppar mig i form med marathonlåten, klicka på länken nedan och häng med. Run run run.