Sommar på Öland

Det finns många definitioner av svenska sommar. Traditioner. Sådant man äter. Ställen att vara på. Ett av dessa ställen är Öland dit vi åkte på måndagen efter Häv & Gräv VikboVändan. Först lite kort om loppet som jag och Elmina arrangerade för sjunde gången. Att blogga om det i detalj känns overkill då jag har skrivit om vår runda många gånger innan. Men jag vill gärna nämna det som stack ut detta år. Som att anordna loppet med ett spädbarn. Klara var blott tre veckor och skötte detta galant. Förberedelserna hela veckan innan. Hade den goda smaken att vilja amma just mellan loppstarterna och på andra passande tillfällen. Det regnade hela loppet vilket var första gången. Och om det värmde mitt och Elminas hjärta när deltagarna trots detta kom tillbaka och berättade att de haft det fantastiskt ute på banan. När en deltagare låter meddela att vi har tänt hans träningsmotivation och han numera cyklar överallt och så fort han får tillfälle. Ja då blir jag varm i hjärtat. Sedan var det otroligt spännande att det tydligen dykt upp oväntade kontroller längs banan. Vi trodde först någon drev med oss. Men det var inte bara en deltagare som hade blivit bjuden på toscakaka innan Östra Ny. Vi vet inte precis var. Men vilken grej. Tydligen hade det också serverats dryck och annan efter nämnda lilla by. Vi vill också köra vårt lopp. Kanske i framtiden. Uppleva vad  det finns för hemliga energistationer. Förutom detta vet ni allt om matproducerande gårdar och vackra miljöer på Vikbolandet och om så inte skulle vara fallet – titta in på vår hemsida – www.vikbovandan.se och se vad man får uppleva och boka redan nu in 6 augusti för den åttonde upplagan. Dessutom finns rabattkoder och erbjudanden från våra partners som gäller fram till slutet av augusti från våra partners om du klickar på vårt PM tillhörande årets lopp.

Åter till Öland. Jag, Björn, Klara och en del av vår flotta bestående av bil och barnvagn passande för några dagars campingäventyr. Över bron och upp till Löttorp med en liten omväg. Det är idylliskt big time på denna ö. Små gårdsbutiker. Pittoreska gårdar. Väderkvarnar. Djur. Spirande fält. Hav. Kvällens första mål blev hos vänner. Middag och härligt häng. När vi träffar folk är det lite hugget som stucket vad som är mest spännande. Visning av vanen eller gos med Klara.

Mys med tjejerna i nya fina Villa Helios.

Klockan halv sju på morgonen var Klara inte sugen på att sova längre och ingen i huset var vaken så vi drog ut med vagnen. Ölands maraton hade gått samtidigt som vårt lopp men året innan var vi med. Det löps på en cirka en mil lång slinga förbi Ranstad där vi befann oss, ned till havet och Horns kustväg upp för att sedan komma in till Löttorp igen. Eller egentligen går det tvärt om men så gjorde vi denna morgon. Det blev en skön mil på folktomma vägar och en fin morgon vid havet. Det går bra att springa med vår Thule Sleek vilket gläder mig innan Klara blir tillräckligt stor för springvagn. Även om det inte är en springvagn. Denna dag var det Löttorps marknad vilken vi besökte och köpte sånt man köper på marknad. Ullstrumpor. Fläckborttagningsmedel. Sylt hemgjord av ett barn. Fikade med hembakt av klubben Högby IF också såklart.

Sedan började vårt fricampande med den äran. Björn skulle visa sina smultronställen. Började vid Kvarnstad där vi hade en egen liten stig ned till havet vilket här var oändligt långgrunt. Under en kvällspromenad upptäckte vi ännu en strand. Underbart att ha ett hus på hjul och allt man behöver med sig. Egentligen gick det att gå å botten över viken. Det gjorde inte jag men på morgonen sprang jag med Klara till Bläsinge pir vilket var magiskt. Därifrån sände jag även veckans ”Att vara en löpare” på www.kvix.se liksom varje onsdag 11.00. Där pratar jag om allt mellan himmel jord en löpare kan vilja veta och om du vill streama programmen sedan i november och även delta på livepass andra sänder, hojta till så har jag en rabattkod.

Fricampande i all sin skönhet.
Småbarnslivet är rätt najs ändå. Kolla in vagn och bil på Babya Norrköping respektive Söderbergs personbilar.
Hittade ny strand under kvällspromenaden.
Härligt ställe att livestreama ifrån.

Nytt ställe för natten. Vi åkte till andra sidan ön där det sluttade brantare ned mot havet och även blåste en del. Men vad gör det när det går lika bra att hänga inne i bilen och höra vinden susa. På denna plats hittade vi även något coolt. Kvarlämnad skrotsten från stenbrottet i Lofta ligger i stora högar då förbipasserande har skapat stenfigurer genom att lägga sten på sten. Kändes som lämningar från någon forntida kultur. Blev en lagom promenad med vagnen på vällen.

Och tillika trevlig morgonjogg med hela familjen. Den första ihop med alla tre. Björn sprang med vagnen ett par kilometer i ena riktningen och jag tillbaka.

Morning with a view från taktältet där man sover som prinsar och prinsessor.

På Öland äter man öländska kroppkakor. Om det är omröstning mellan palt och kroppkakor röstar jag alla gånger på palt då jag har norrländskt påbrå och gillar det i alla varianter. Men öländska skulle vara något speciellt. Dessutom är det speciellt att köpa hemgjorda i Ninnis kroppkakebod. Där kan man äta i serveringen eller som vi ta med en egen kastrull och få den påfylld med x antal kroppkakor i spad. Dessa köpte vi genom fönstret in till köket och värmde sedan vid skogen i Bödabukten. Och om de smakade. Javisst, de glansiga bollarna ihop med lingon och smör var verkligen jättegott. Vi tillbringade sedan dagen på stranden nästan för oss själva. Helt underbart att läsa bok och njuta av solen, för tur med vädret det hade vi. Vagnen hakade ned på stranden. Inte lätt att köra i sand. Men det går om man vill.

Strandhäng.

Sista kvällen. Ville stå vid Byrum men där gick det varken att fricampa eller parkera över natt och klockan var dags för middag. Så ett häng där får vänta till nästa gång. Vi fortsatte söderut. Att åka på dessa smala vägar längs havet är verkligen vackert. Framme i Ranstad igen hittade vi ett bekant ställe där vi kunde slå läger för kvällen. Middag och en filt på stranden i solnedgången. Klara kissade i min hand och vi åt vingummin. Småbarnslivet.

Dinner with a view.

Vår California Ocean är helt ny och toppmodern men oavsett modell eller ålder så är det något särskilt när man möter en annan Bulli som de kallas. Där vi slog läger för natten stod det en modell retro bredvid oss. De kom från Tyskland och var coola kitesurfare. Vi funderade på om vi inte skulle ha en surfbräda vi också. På taket bara som prydnad lite för att höja coolhetsfaktorn från enbart småbarnsföräldrar till surfarcoolingar. Stannade till hos våra vänner på en fika innan turen gick hemåt igen.

Men inte riktigt hemåt. När man har allt med sig behöver man inte slösa värdefull ölandstid med att åka hem och vända, för vi skulle på kombinerat ettårskalas och kräftskiva. De svenska kräftorna som säljs i Gusum är vida kända vilka vi passade på att införskaffa när vi passerade. Present hade vi dessutom redan köpt på ett fantastiskt ställe på Öland. Mellböda gård där et finns en underbar leksaksaffär, Drakens koja, och dessutom leklada, konstlada och ett fik med roliga saker för barnen att leka med. Några superdagar avslutades vid dukat bord och med kompisar i Ninas föräldrars trädgård där söta Harriet hade fixat ett jättefint kalas.

Hipp hipp hurra för Harriet 1 år.