Brandkåren och Jönssonligan

Sedan början av juni har jag inte kunnat springa så mycket som jag vill, men denna vecka har jag mosat mil så det stått härliga till. Resultatet blev 153 km i blandad form, som avslutades på ett oväntat sätt, men först ett sammandrag av veckan.

I måndags morgon 30 km med Micke Z, skaplig tempo för mig och någon form av powerwalk för honom.

Tisdagen började med 8,7 km distans innan frukost. På kvällen backintervaller med Tjalve. Känns som vi måste börja boka stigarna i skogen för att skona de andra människorna som på något sätt också har tillåtelse att springa och gå på stigarna. Kan förstå att de blir lite irriterade när 40 löpare bränner intervaller, dessutom i fel riktning. När jag började träna med Tjalve hösten 2006 var det i just den backen, slutet på femman i Vrinnevi, där vi var i tisdags. Jag sa då att några löpartights, det skulle jag aldrig skaffa mig. Yeah right. Man kan ju inte springa i något annat. Dåförtiden var vi runt 10 stycken på träningen. Denna kväll 19 pers som hängde på till Munken och åt efteråt. Galet roligt.

9 km distans innan frukost så även i onsdags. På eftermiddagen tog jag tag i ett av mina projekt som det aldrig riktigt blivit något av. Jag började lära mig spanska. Jag jobbar på en skola, så varför inte utnyttja den möjligheten. Därför satte jag mig i skolbänken tillsammans med 16-åringarna som jag undervisar i matematik. Kan inte ett ord på spanska och mina kurskompisar hade dessutom fyra veckors försprång. Måste erkänna att jag sneglade lite på de andras stenciler när vi gjorde övningsuppgifter. Men jag ska gå all, göra mina läxor och skriva prov. Kvällens backintervaller i Åby var tunga. Fyra gånger 960 meter uppåt, och de som lugnt promenerade med sina hundar i kvarteren såg inte speciellt avundsjuka ut.

I torsdags förmiddag cyklade jag till Söderköping för att få nya dynamiska skoinlägg då mina var för små. 18 km med duggregn och motvind dit, som byttes mot medvind och spöregn på vägen hem. Måste säga att jag föredrar det sistnämnda. På kvällen, efter 9 km uppvärmning utomhus, var det äntligen dags för rockgympa. Kollektiva hopp, magövningar och kärnstyrka till rockmusik. Relativt enkla övningar som även vi utan koordination klarar.

Klockan ringde för distans innan frukost även på fredagen, och sedan gick dagen i ett på jobbet innan det var dags att ge sig av och träna igen. Körde först fem tusingar på egen hand innan det var dags för höstens första löpskolning i Stadium Arena. Vad jag gillar den arenan. Bara lukten, typ gummi, gör att man blir sugen på att springa. Vi bygger upp steget från grunden med hjälp av löpteknikövningar som nu i början avslutas med max tio varv hjulsteg på rakorna. Det gick snabbt och lätt när man hade en trerätters tjejmiddag att se fram emot.

I helgen blev det två långpass, gårdagen 22 km och idag 30 km, i strålande höstväder. På torsdag åker vi med Tjalve till Mallis och just därför hade vi planerat att börja uppladdningen med filmmys till Jönssonligan på Mallorca efter träningen. Dock blev vi hindrade i våra förberedelser när en av våra vänner lyckas med att rökfylla hela klubbstugan. Brandlarmet är öronbedövande och efter några minuter har vi brandkåren på besök. Dagens lärdom är att man inte ska lägga popcorn i micron, sätta den på fem minuter, och sedan gå därifrån. Vi funderar på att hyra ut vår löparkompis för att testa brandvarnare runt om i regionen. Det kanske kan finansiera vår nästa löparresa. När den värsta röken skingrat sig kunde vi sätta oss i soffan och avnjuta den 22 år gamla filmklassikern. Härligt att se Vanheden klättra i berg iklädd loafers, kostym, slips och hatt. Det enda som saknades var movieboxen. Eller jag hade i och för sig haft med mig min kombinerade VHS/DVD-spelare i en plastpåse på cykeln, så det räknas kanske ändå.

Efter att Kirsten Dunst krockat med en planet under filmfestivalen i lördags gick vi en promenad i stan. Vi hittade ett nytt torn, innan vi återigen klev in i biomörkret för att se en rumänsk film.

Nu vet vi att brandlarmet fungerar på Tjalvegården.

Efter försöket med micron poppade jag på traditionellt vis popcorn i en gryta. Fungerade bra.